Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over de Berkman tankpas, ons loyalty programma Tank&Win! of wellicht over iets compleet anders? Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen en antwoorden hierop.

Je kunt heel gemakkelijk zoeken op één of meerdere steekwoorden. Staat je vraag er niet bij? Dan kun je tijdens kantoortijden (op werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur) telefonisch contact opnemen met onze klantenservice via 0180-643643 of een bericht sturen via WhatsApp (telefoonnummer 06-13075426). Uiteraard kun je te allen tijde ook een mail sturen naar klantenservice@berkman.nl. Wij helpen je dan graag vanaf daar verder!


Algemeen

  • Het afgeschreven bedrag komt niet overeen met hetgeen dat ik getankt heb, wat nu?

    Indien u bij Berkman getankt heeft, maar het afgeschreven bedrag komt volgens u niet overeen met hetgeen dat er volgens u daadwerkelijk afgeschreven had  moeten worden, dan stelt onze klantenservice graag een onderzoek in naar de transactie. De uitkomsten van het onderzoek zullen ten alle tijden met u worden gedeeld.

    Om een volledig onderzoek te kunnen starten hebben wij onderstaande gegevens nodig. Deze kunt u versturen naar klantenservice@berkman.nl

    – De tankbon*
    – Een bewijs van afschrijving (print screen)

    *Indien u niet in het bezit bent van de tankbon dan ontvangen wij graag de volgende aanvullende gegevens:
    – Berkman locatie
    – Start en eindtijd van de transactie
    – Datum van de transactie
    – Aantal getankte liters
    – Het pompnummer

  • Ik heb geen tankbon ontvangen, wat nu?

    Allereerst onze excuses dat je geen tankbon hebt ontvangen. Je kunt eenvoudig een kopie opvragen van je tankbon via het aanvraagformulier: “Kopie Tankbon“.

  • Na het tanken is er een bedrag van €125,00 afgeschreven, hoe kan dit?

    Wanneer u gaat tanken bij een onbemande pomp (bij welke aanbieder dan ook, hierin zit geen verschil) en u uw PIN pas insteekt om te gaan tanken, ontstaat er een online verbinding met uw bank. Er wordt door uw bank van te voren een bedrag in reservering gesteld voordat u gaat tanken en dat bedraagt € 125 (maximaal toegestaan te tanken per tankbeurt). Deze reservering noemen we pre-autorisatie en betreft een Europese afspraak. Normaal gesproken duurt deze reservering enkele minuten en wordt dit meteen gecorrigeerd naar het werkelijke bedrag waarvoor u getankt heeft, zodat u er in de regel nooit iets van merkt.

    Het kan soms gebeuren dat er een storing plaatsvindt bij Equens, de tussenpartij die alle PIN- transacties behandelt. Dat kan als gevolg hebben dat de reservering langer duurt, waardoor het gereserveerde bedrag tijdelijk ‘vast’ staat.

    Wat is pre-autorisatie?
    Op het moment dat er getankt gaat worden bij een onbemand tankstation, dient de betaalpas met pincode ingegeven te worden. Op deze manier worden de gegevens van een pinpas nagetrokken door het systeem en wordt er ook gekeken of de klant wel voldoende geld op zijn rekening heeft staan voor het betalen van de af te nemen brandstof. Omdat er nog niet zeker is welk bedrag er aan brandstof getankt gaat worden, vraagt het systeem goedkeuring aan de bank welke vervolgens een bedrag van de rekening wordt gereserveerd. Dit is meestal 125 of 150 euro. Als het tanken voltooid is wordt het getankte bedrag van deze reservering afgehaald en wordt het resterende bedrag weer teruggestort.

    Hoe lang duurt dit?
    Meestal merkt u niets van de pre-autorisatie en wordt het geld direct teruggestort zonder dat het op je bankafschrift staat. Mocht dit bedrag nog niet teruggestort zijn, raden wij aan om contact op te nemen met uw bank. Zij kunnen dit voor u bekijken en navraag doen bij het bedrijf dat de transacties van betaalautomaten verzorgd.

    Mijn betaalpas is geblokkeerd
    Het is niet altijd duidelijk wanneer de correctie wordt doorgevoerd, maar zeker is dat het altijd rechtgezet wordt. Berkman kan uw betaalpas niet blokkeren, dat doet uw bank. Berkman kan u in ieder geval verzekeren dat het gereserveerde bedrag nooit op onze rekening wordt ‘vastgehouden’. Wij krijgen dit bedrag nooit binnen en hebben hier dan ook totaal geen verdere invloed op; wij kunnen u slechts adviseren uw bankrekening regelmatig te controleren en indien gewenst contact op te nemen met uw bank.

  • Tijdens het tanken is mijn kleding, door mankementen aan de apparatuur, vervuild geraakt met brandstof, wat nu?

    Wanneer uw kleding vervuild is geraakt door een mankement aan de apparatuur, dan kunt hiervan een melding maken bij: klantenservice@berkman.nl. Voeg bij het bericht altijd uw tankbon*, een bewijs van afschrijving en een foto van de opgelopen schade .
    Onze klantenservice zal na ontvangst van uw bericht een onderzoek starten naar deze gebeurtenis. De uitkomsten van het onderzoek zullen ten alle tijden met u worden gedeeld.

    *Indien u niet in het bezit bent van de tankbon dan ontvangen wij graag de volgende aanvullende gegevens:
    – Berkman locatie
    – Start en eindtijd van de transactie
    – Datum van de transactie
    – Aantal getankte liters
    – Het pompnummer

Berkman Particuliere Tankpas

  • Hoe vraag ik de Berkman Particuliere Tankpas aan?

    Dat gaat heel eenvoudig via dit aanvraagformulier!

  • Hoe werkt de Berkman Particuliere Tankpas?

    Met de Berkman tankpas kun je tanken bij alle Berkman tankstations door heel Nederland! De pas gebruikt u als contactloos betaalmiddel en achteraf krijgt u een wekelijkse factuur. Je krijgt met de tankpas €0,01 korting op de pompprijs en je spaart voor leuke extra’s in het spaarprogramma. Ook krijg je korting op autowassen en steun je jouw sportclub! Meer weten? Je kunt hier de informatiebrochure aanvragen. De pas vraag je via deze pagina direct aan.

  • Ik heb drie keer een verkeerde pincode ingetoetst, en nu is mijn zakelijke Berkman tankpas geblokkeerd?

    Dit klopt, uit veiligheidsoverwegingen gebeurt dit automatisch. Na 24 uur wordt de pas overigens ook weer automatisch gedeblokkeerd. Mocht jouw pas gestolen zijn, of je hebt jouw pas verloren, kun je de pas blokkeren in ‘Mijn Berkman’ zonder dat er misbruik van gemaakt kan worden! Hier kun je de reden opgeven en een nieuwe pas aanvragen.

  • Ik heb een ander kenteken, hoe kan ik dit wijzigen?

    Wanneer je inlogt op “Mijn Berkman” kun je klikken op ‘Overzicht alle kaarten’. Je krijgt dan een overzicht van alle kaarten die in gebruik zijn. Bij iedere kaart kun je op het witte velletje klikken naast de tankpomp. Hierin kun je alle gegevens van de pas wijzigen. Dus ook het kenteken. Succes!

  • Ik weet de pincode niet meer van mijn tankpas, kan ik deze wijzigen?

    Wanneer je inlogt op “Mijn Berkman” kun je klikken op ‘Overzicht alle kaarten’. Je krijgt dan een overzicht van alle kaarten die in gebruik zijn. Bij iedere kaart kun je op het witte velletje klikken naast de tankpomp. Hierin kun je alle gegevens van de pas wijzigen. Dus ook de pincode. Succes!

  • Kan ik dankzij de Berkman Particuliere Tankpas tanken met korting?

    Jazeker! Met de Berkman Particuliere Tankpas krijg jij €0,01 korting per liter op de pompprijs.

  • Kan ik mijn emailadres wijzigen?

    Dat kan zeker! Wanneer je bent ingelogd in “Mijn Berkman” kun je naar ‘Ingelogd als …’ gaan. Onder ‘Mijn gegevens bewerken’ kun je dan jouw emailadres aanpassen.

  • Kan ik online ook facturen inzien?

    Ja dat kan! In jouw “Mijn Berkman” omgeving vind je deze onder het kopje “Facturen” > “Facturen betaalstatus.” Hier kun je alle facturen inzien! Bovenaan kun je filteren op periode, om zo snel de juiste factuur voor je te hebben.

  • Mijn bankrekeningnummer moet gewijzigd worden, hoe doe ik dat?

    Wanneer je inlogt op “Mijn Berkman” kun je klikken op “Incassomachtiging aanvragen”. Hierin vul je de volgende gegevens in: Je bank; Zakelijk/Privé rekening en Maximum incassobedrag. Let op: dit kan alleen wanneer u klant bent bij ABN Amro, ING of Rabobank.

    Wanneer je klant bent bij een andere bank, kunt dan kun je jouw IBAN opsturen naar klantenservice@berkman.nl Dan zorgen wij voor de juiste gegevens.

  • Mijn tankpas is kwijt of kapot, wat doe ik nu?

    Bel tijdens kantooruren(08:30 – 17:00) naar 0180-643 643 zodat je pas geblokkeerd kan worden en er zo snel mogelijk een nieuwe tankpas jouw kant op komt.

  • Moet ik betalen voor de Berkman particuliere tankpas?

    De pas zelf is gratis! Wel betaal je eenmalig €1 aan administratiekosten. Daarna betaal je alleen nog voor jouw tankbeurten en wasbeurten met de pas. Geen maandelijkse abonnementen of verplichtingen dus!

  • Waarom slaat de pomp iedere keer af bij een bepaald bedrag?

    Dat zal waarschijnlijk komen door de limiet op jouw tankpas. Gelukkig kun je deze ook wijzigen. Dit kan door in te loggen in “Mijn Berkman” en naar “Overzicht alle kaarten” te gaan. Je krijgt dan een overzicht van alle kaarten die in gebruik zijn. Bij iedere kaart kun je op het witte velletje klikken naast de tankpas. Hierin kun je alle gegevens van de pas wijzigen. Dus ook de limiet. Succes!

  • Wanneer worden mijn tankbeurten afgeschreven?

    Zodra je getankt hebt ontvang je de eerstvolgende maandag de factuur van je tankbeurt. De woensdag hierna wordt het bedrag van je rekening afgeschreven.

  • Wat is het verschil tussen een particuliere en zakelijke tankpas?

    Een particuliere tankpas is in principe door iedereen aan te vragen en te gebruiken na een kredietcheck. De zakelijke tankpas is bedoeld voor bedrijven die graag voordelig tanken willen aanbieden aan personeel.

  • Zitten er extra kosten aan de Berkman Tankpas?

    Met de Berkman Tankpas heeft u geen maandelijkse extra kosten. U betaalt alleen eenmalig €1,- administratiekosten en vervolgens bent u klaar om te tanken!

  • Zitten er limieten op de Berkman tankpas?

    Zeker! Hoe fijn is het om zekerheid te hebben over al jouw tankpassen. Het risico op misbruik wordt zo een heel stuk kleiner gemaakt. Wanneer je een hogere limiet nodig heeft, kun je dat gemakkelijk aanpassen in “Mijn Berkman”, jouw eigen online omgeving.

Berkman spaarprogramma

  • Hoe registreer ik mij voor het Berkman Spaarprogramma?

    Na het binnen krijgen van je Berkman Particuliere tankpas pas zul je een account activatie linkje ontvangen. Via deze link kan je je makkelijk registreren om mee te doen met het spaarprogramma.

    Als je nog geen Tankpas pas hebt aangevraagd dan kan dit op www.berkman.nl/particulieren/tankpas.

    Indien je de tankpas binnen hebt gekregen, maar nog steeds geen mailtje hebt gehad, dan kun je tijdens kantoortijden (werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur) telefonisch contact opnemen met onze klantenservice via 0180-643643 of een bericht sturen via WhatsApp (telefoonnummer 06-13075426). Uiteraard kun je te allen tijde ook een mail sturen naar klantenservice@berkman.nl. Wij helpen je dan graag vanaf daar verder

  • Hoe spaar ik punten voor de webshop?

    Nadat je bent geregistreerd voor het spaarprogramma spaar je automatisch met iedere tankbeurt (betaald met jouw Berkman tankpas) voor punten. Deze punten worden automatisch binnen 5 werkdagen toegevoegd in het spaarprogramma. Op dit moment krijg je alleen punten wanneer er wordt getankt bij de locaties in Middelburg, Vlissingen, Barendrecht, Roosendaal, Ulvenhout, Hendrik-Ido Ambacht, Spijkenisse en Oud-Beijerland. 

  • Ik heb een tankpas, maar het lukt mij niet om in te loggen?

    Voordat je kan inloggen moet je account geregistreerd worden. Er is een mailtje verstuurd met hierin een activatielink. Wanneer je hier de juiste gegevens hebt ingevuld kun je meteen inloggen in de webshop!

    Heb je dit mailtje niet ontvangen?  Dan kun je tijdens kantoortijden (werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur) telefonisch contact opnemen met onze klantenservice via 0180-643643 of een bericht sturen via WhatsApp (telefoonnummer 06-13075426). Uiteraard kun je te allen tijde ook een mail sturen naar klantenservice@berkman.nl. Wij helpen je dan graag vanaf daar verder

  • Ik heb getankt maar mijn puntensaldo is nog niet geüpdatet, wat moet ik doen?

    Het kan soms enige tijd duren voordat het puntensaldo wordt toegevoegd aan de online spaaromgeving.

    Is het puntensaldo na 7 dagen nog niet bijgewerkt? Dan kun je tijdens kantoortijden (werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur) telefonisch contact opnemen met onze klantenservice via 0180-643643 of een bericht sturen via WhatsApp (telefoonnummer 06-13075426). Uiteraard kun je te allen tijde ook een mail sturen naar klantenservice@berkman.nl. Wij helpen je dan graag vanaf daar verder 

  • Kan ik mijn emailadres wijzigen?

    Het is helaas nog niet mogelijk zelf je mailadres aan te passen. Indien het mailadres gewijzigd dient te worden, kun je dit doorgeven via klantenservice@berkman.nl. Wij zullen ervoor zorgen dat het mailadres voor jou wordt aangepast. 

  • Voor wie is het Berkman Spaarprogramma?

    Het Spaarprogramma is op dit moment beschikbaar voor de particuliere klanten op de locaties Barendrecht, Middelburg en Vlissingen. Uiteindelijk zullen wij dit ook beschikbaar stellen aan de zakelijke klanten zodra het platform ver genoeg doorontwikkeld is.

    (Op dit moment is het Spaarprogramma alleen beschikbaar in Middelburg, Vlissingen, Barendrecht, Roosendaal, Ulvenhout, Hendrik-Ido Ambacht, Spijkenisse en Oud-Beijerland. Het programma wordt in fases uitgerold en zal uiteindelijk bij alle locaties beschikbaar zijn.)

  • Wanneer kan ik meedoen aan het Berkman Spaarprogramma?

    Je kunt meedoen aan het Berkman Spaarprogramma zodra je jouw Berkman Tankpas binnen hebt gekregen en de automatische incasso is goed gekeurd. Heb je nog geen Tankpas aangevraagd? Dan kan dit gemakkelijk op www.berkman.nl/aanvraagformulier-particuliere-tankpas

    (Op dit moment is het Spaarprogramma alleen beschikbaar in Middelburg, Vlissingen, Barendrecht, Roosendaal, Ulvenhout, Hendrik-Ido Ambacht, Spijkenisse en Oud-Beijerland. Het programma wordt in fases uitgerold en zal uiteindelijk bij alle locaties beschikbaar zijn.)

    Heb je jouw Tankpas al ontvangen, maar kan je nog steeds niet meedoen aan het programma? Of staan na 5 werkdagen de punten nog steeds niet je account? Dan kun je tijdens kantoortijden (werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur) telefonisch contact opnemen met onze klantenservice via 0180-643643 of een bericht sturen via WhatsApp (telefoonnummer 06-13075426). Uiteraard kun je te allen tijde ook een mail sturen naar klantenservice@berkman.nl. Wij helpen je dan graag vanaf daar verder 

  • Wanneer krijg ik de activatiemail om mij aan te melden voor het spaarprogramma?

    Je ontvangt de activatiemail zodra de Tankpas wordt verstuurd. Dit is na de controle van de incasso machtiging.

  • Wat is het Berkman Spaarprogramma?

    Het Berkman spaarprogramma is een programma dat is ontwikkeld om iets terug te geven aan onze klanten. Doormiddel van het programma kun je als klant punten sparen met iedere tankbeurt. Iedere liter staat voor een punt die je vervolgens uit kunt geven op onze online webshop. Op deze webshop kun je korting krijgen voor toffe producten, diensten en uitjes. Het spaarprogramma is wel alléén voor onze tankpashouders. Deze kan iedereen online aanvragen op www.berkman.nl/particulieren/tankpas. Tot slot zijn de punten maar 1 jaar geldig, dus wacht niet te lang met het kijken naar ons brede assortiment!

    (Op dit moment is het Spaarprogramma alleen beschikbaar in Middelburg, Vlissingen, Barendrecht, Roosendaal, Ulvenhout, Hendrik-Ido Ambacht, Spijkenisse en Oud-Beijerland. Het programma wordt in fases uitgerold en zal uiteindelijk bij alle locaties beschikbaar zijn.)

  • Welke tankstations doen mee aan het Berkman Spaarprogramma?

    Op dit moment is het Spaarprogramma alleen beschikbaar in Middelburg, Vlissingen, Barendrecht, Roosendaal, Ulvenhout, Hendrik-Ido Ambacht, Spijkenisse en Oud-Beijerland. Het programma wordt in fases uitgerold en zal uiteindelijk bij alle locaties beschikbaar zijn.

Berkman Zakelijke Tankpas

  • Hoe werkt de zakelijke Berkman Tankpas?

    Met de Berkman zakelijke tankpas kunt u tanken bij alle Berkman tankstations door heel Nederland! De pas gebruikt u als betaalmiddel en achteraf krijgt u een wekelijkse factuur. Vooral voor zakelijke klanten heeft dit een groot administratief voordeel. Wij bieden de Berkman tankpas ook graag aan particuliere klanten aan.

  • Ik heb drie keer een verkeerde pincode ingetoetst, en nu is mijn zakelijke Berkman tankpas geblokkeerd?

    Dit klopt, uit veiligheidsoverwegingen gebeurt dit automatisch. Na 24 uur wordt de pas overigens ook weer automatisch gedeblokkeerd. Mocht uw pas gestolen zijn, of u heeft uw pas verloren, kunt u de pas blokkeren in ‘Mijn Berkman’ zonder dat er misbruik van gemaakt kan worden! Hier kunt u de reden opgeven en een nieuwe pas aanvragen.

  • Ik heb een ander kenteken, hoe kan ik dit wijzigen?

    Wanneer u inlogt op “Mijn Berkman” kunt u klikken op ‘Overzicht alle kaarten’. U krijgt dan een overzicht van alle kaarten die in gebruik zijn. Bij iedere kaart kunt u op het witte velletje klikken naast de tankpomp. Hierin kunt u alle gegevens van de pas wijzigen. Dus ook het kenteken. Succes!

  • Ik weet de pincode niet meer van mijn tankpas, kan ik deze wijzigen?

    Wanneer u inlogt op “Mijn Berkman” kunt u klikken op ‘Overzicht alle kaarten’. U krijgt dan een overzicht van alle kaarten die in gebruik zijn. Bij iedere kaart kunt u op het witte velletje klikken naast de tankpomp. Hierin kunt u alle gegevens van de pas wijzigen. Dus ook de pincode. Succes!

  • Kan ik mijn emailadres wijzigen?

    Dat kan zeker! Wanneer u bent ingelogd in “Mijn Berkman” kunt u naar ‘Ingelogd als …’ gaan. Onder ‘Mijn gegevens bewerken’ kunt u dan uw emailadres aanpassen.

  • Kan ik online ook facturen inzien?

    Ja dat kan! In jouw “Mijn Berkman” omgeving vind je deze onder het kopje “Facturen” > “Facturen betaalstatus.” Hier kunt u alle facturen inzien! Bovenaan kunt u filteren op periode, om zo snel de juiste factuur voor u te hebben.

  • Mijn bankrekeningnummer moet gewijzigd worden, hoe doe ik dat?

    Wanneer u inlogt op “Mijn Berkman” kunt u klikken op “Incassomachtiging aanvragen”. Hierin vult u de volgende gegevens in: Uw bank; Zakelijk/Privé rekening en Maximum incassobedrag. Let op dit kan alleen wanneer u klant bent bij ABN Amro, ING of Rabobank.

    Wanneer u klant bent bij een andere bank, kunt u dan uw IBAN opsturen naar klantenservice@berkman.nl Dan zorgen wij voor de juiste gegevens.

  • Waarom krijg ik de foutmelding productautorisatie?

    Waarschijnlijk heeft u niet het gewenste product aanstaan op uw pas. Gelukkig kunt u dit wijzigen.  Dit kan door in te loggen in “Mijn Berkman” en naar “Overzicht alle kaarten” te gaan. U krijgt dan een overzicht van alle kaarten die in gebruik zijn. Bij iedere kaart kunt u op het witte velletje klikken naast de tankpomp. Hierin kunt u alle gegevens van de pas wijzigen. Dus ook de producten. Succes!

  • Waarom slaat de pomp iedere keer af bij een bepaald bedrag?

    Dat zal waarschijnlijk komen door de limiet op uw tankpas. Gelukkig kunt u deze ook wijzigen. Dit kan door in te loggen in “Mijn Berkman” en naar “Overzicht alle kaarten” te gaan. U krijgt dan een overzicht van alle kaarten die in gebruik zijn. Bij iedere kaart kunt u op het witte velletje klikken naast de tankpomp. Hierin kunt u alle gegevens van de pas wijzigen. Dus ook de limiet. Succes!

  • Wat is “Mijn Berkman”?

    Iedere tankpasklant bij Berkman ontvangt gegevens om in te kunnen loggen in “Mijn Berkman”. Hierin heeft u een overzicht van alle kaarten en kunt u gegevens zoals limieten en kentekens wijzigen. Ook kunt u uw facturen inzien.

  • Wat is het verschil tussen een particuliere en zakelijke tankpas?

    Een particuliere tankpas is in principe door iedereen aan te vragen en te gebruiken na een kredietcheck. De zakelijke tankpas is bedoeld voor bedrijven die graag voordelig tanken willen aanbieden aan personeel.

  • Zitten er extra kosten aan de zakelijke Berkman Tankpas?

    Met de Berkman Zakelijke Tankpas heeft u geen maandelijkse extra kosten. U betaalt alleen eenmalig €5,- administratiekosten en vervolgens bent u klaar om te tanken!

  • Zitten er limieten op de zakelijke Berkman tankpas?

    Zeker! Hoe fijn is het om zekerheid te hebben over al uw tankpassen. Het risico op misbruik wordt zo een heel stuk kleiner gemaakt. Wanneer u een hogere limiet nodig heeft, kunt u dat gemakkelijk aanpassen in “Mijn Berkman”, uw eigen online omgeving

Brandstof en prijzen

  • Hoe kan het dat de prijzen per Berkman locatie verschillen?

    De prijzen worden per locatie afgestemd op verschillende factoren. Hierbij kun je denken aan o.a. ligging van het tankstation, aantal faciliteiten, bemand (service) station of onbemand, aanwezige concurrentie in de nabije omgeving enz. Dit alles zorgt ervoor dat er inderdaad kleine verschillen kunnen zitten tussen de prijzen op de verschillende Berkman Tankstations. Echter, onze kernwaarden worden op elk station gevolgd, en voordelig tanken maakt daar onderdeel van uit!

  • Hoe weet je of je auto geschikt is voor het gebruik van E10?

    Bij auto’s met bouwjaar 2018 staat op de tankvulopening aangegeven of deze geschikt is voor E10. Daarnaast kan je eenvoudig checken of je auto geschikt is voor E10 door gebruik te maken van de E10 tool op www.e10check.nl.

  • Is het mogelijk om een mix van E10 en E5 te gebruiken?

    Ja, maar alleen als je auto geschikt is voor E10. Echter, om de fabrieksgarantie te behouden en lange termijn schade te voorkomen, dien je de door de fabrikant aanbevolen brandstof te gebruiken.

  • Kan er, wanneer op de auto aangeduid staat dat je E10 kunt tanken, ook Euro 98 getankt worden?

    Ja dat kan. Auto’s die het E10 label hebben kunnen ongelode benzine tanken waar tot aan maximaal 10% bio-ethanol inzit. Euro 98 bevat tot maximaal 5% bio-ethanol, dus kan prima getankt worden.

  • Klopt het dat E10 minder efficiënt is en de brandstofzuinigheid hieronder zal lijden?

    In vergelijking tot E5 benzine, kan het gebruik van E10 de brandstofzuinigheid enigszins verminderen. Het verschil, als dat er al is, is echter erg klein (ong. 1%) en het is daardoor onwaarschijnlijk dat dit opvalt tijdens de dagelijkse autoritjes. Het is handig om te weten dat vele andere factoren de brandstofefficiëntie beïnvloeden, zoals type voertuig, rijstijl, wegconditie en de lading van het voertuig.

  • Kun je E10 brandstof gebruiken voor je tuingereedschap, boot of andere apparatuur / machines die op benzine werken?

    Tenzij de handleiding expliciet aangeeft dat E10 gebruikt kan worden, adviseren wij om benzine met niet meer dan 5% bio-ethanol (E5) te gebruiken. Euro 98 is geschikt voor alle motoren die op ongelode benzine werken en zal niet meer dan 5% bio-ethanol blijven bevatten. Bij twijfel dien je contact op te nemen met de fabrikant.

  • Kun je E10 voor je motorfiets gebruiken?

    Controleer altijd eerst op e10check.nl of je motorfiets geschikt is, of vraag dit na bij je fabrikant/dealer. Als ze het dan nog steeds niet zeker weten, dan raden we je aan om Euro 98 te tanken. Euro 98 is geschikt voor alle benzinevoertuigen en bevat niet meer dan 5% bio- ethanol.

  • Kun je E10 voor je oldtimer gebruiken?

    Controleer altijd eerst op e10check.nl of je auto geschikt is, of vraag dit na bij je autofabrikant/autodealer. Als dat niet (meer) mogelijk is, dan raden we je aan om Euro 98 te tanken. Euro 98 is geschikt voor alle benzineauto’s en bevat niet meer dan 5% bio- ethanol.

  • Kun je E10 voor je snor- bromfiets of scooter gebruiken?

    Voor de meeste (oude) snor- bromfietsen of scooters is E10 niet geschikt. Wij raden je daarom aan om Euro 98 te tanken. Euro 98 is geschikt voor alle benzinevoertuigen en bevat niet meer dan 5% bio- ethanol.

    Heb je een nieuwe model snor-bromfiets of scooter en wil je E10 tanken, controleer dan altijd eerst op e10check.nl of deze geschikt is, of vraag dit na bij je fabrikant/dealer.

  • Landelijke adviesprijs, pompprijs en actiekortingen. Hoe zit dat nu precies?

    De opbouw van brandstofprijzen en de kortingen hierop is ingewikkeld en roept regelmatig vragen op. We leggen je hier daarom precies uit hoe het werkt!

    Landelijke adviesprijs van brandstof

    Brandstofprijzen zijn onder andere afhankelijk van de prijs van ruwe olie. Deze prijs kan per dag verschillen. Daar bovenop komen nog kosten voor transport, opslag, productie, BTW en accijns. Al deze kosten bij elkaar opgeteld vormt onze inkoopprijs. Tussen de landelijke adviesprijzen en de inkoopprijs zit onze marge. Van deze marge wordt ons personeel, huisvesting, distributie, marketing en de standaard hoge korting die wij onze klanten geven betaald.

    Van landelijke adviesprijs naar pompprijs

    Omdat wij weten dat tanken niet de leukste uitgave is geeft Berkman standaard een hoge korting op de landelijke adviesprijs. De landelijke adviesprijs min de standaard hoge korting vormt de uiteindelijke prijs die je als klant per liter betaald, de pompprijs. Omdat de landelijke adviesprijs en de standaard hoge korting dagelijks kan verschillen geldt dat ook voor de pompprijs.

    Actiekortingen

    Dit geldt ook voor speciale actiekortingen. Wanneer wij communiceren dat we bij één of meerdere tankstations een extra hoge korting geven op één van onze brandstoffen, dan is dit ook t.o.v. de landelijke adviesprijs. Deze actiekorting vervangt dan de standaard hoge korting die wij geven.

  • Waar is E10 verkrijgbaar?

    E10 is m.i.v. 1 oktober 2019 bij alle Berkman tankstations verkrijgbaar. Op de tankstations waar wij twee soorten benzine aanbieden zijn dit Euro 95 E10 en Euro 98 . Op de tankstations waar wij maar 1 soort benzine aanbieden is dit standaard Euro 95 E10.

  • Waarom is E5 alleen beschikbaar in de premium brandstof?

    Vanuit de overheid zijn wij wettelijk verplicht om onze meest verkochte brandstof – euro 95 – te wijzigen in E10. Onze premium brandstof, Euro 98, blijft niet meer dan 5% bio-ethanol bevatten en is daardoor geschikt voor alle benzineauto’s.

  • Waarom wordt Euro 95 gewijzigd in E10?

    Om te voldoen aan de EU biobrandstoffen wetgeving, dient Euro 95 nu tot 10% bio-ethanol te bevatten (i.p.v. de huidige 5%). Deze brandstof heet Euro95 E10.

  • Wat als je een diesel voertuig rijdt?

    Diesel brandstof verandert vooralsnog niet van samenstelling en daardoor worden diesel voertuigen niet geraakt door de introductie van E10.

  • Wat als je met een oldtimer per ongeluk E10 tankt terwijl dat eigenlijk niet mocht?

    Neem contact op met je garagehouder voor advies.

  • Wat is bio-ethanol?

    Bio-ethanol is een biobrandstof – een brandstof die gemaakt wordt van duurzame grondstoffen, bijvoorbeeld landbouwgewassen zoals tarwe en mais. Biobrandstoffen kunnen ook van diverse afvalmaterialen geproduceerd worden. Biobrandstoffen worden direct gemixt met conventionele brandstoffen.

  • Wat is E10?

    E10 is een benzine waar tot maximaal 10% duurzame bio-ethanol in zit. In veel landen om ons heen is E10 al beschikbaar en in de toekomst komen hier naar verwachting steeds meer landen bij om zo bij te dragen aan de vermindering van CO2 uitstoot door benzineauto’s.

  • Wat is het voordeel van E10?

    E10 benzine bevat tot 10% bio-ethanol en draagt daardoor bij aan de vermindering van CO2 uitstoot door benzineauto’s. De ethanol komt uit duurzame energiebronnen. Dit helpt het probleem van klimaatverandering aan te pakken en emissie doelstellingen te behalen, terwijl de afhankelijkheid van Nederland van fossiele brandstoffen afneemt.

  • Wat moet je doen als je auto niet voorkomt op de website e10check.nl?

    Als een auto niet op de e10check.nl voorkomt, dan dien je zelf de handleiding van het voertuig te controleren en/of contact op te nemen met de garagehouder. Uiteraard kan je wel Euro 98 (blijven) tanken, waar tot aan maximaal 5% ethanol in zit.

  • Wat moet je doen als je E10 hebt getankt terwijl de auto hiervoor niet geschikt is?

    Geen zorgen, een enkele keer E10 tanken kan geen kwaad. Maar je dient de volgende keer wel de juiste brandstof te tanken.

  • Wat moet je doen als je voertuig geen E10 kan gebruiken?

    Er kan dan altijd Euro 98 getankt worden. Euro 98 is namelijk geschikt voor alle voertuigen die op ongelode benzine rijden. Euro 98 blijft tot maximaal 5% ethanol bevatten.

  • Zijn alle benzinevoertuigen geschikt voor E10?

    Meer dan 90% van de auto’s is geschikt voor E10. Voor sommige auto’s met het bouwjaar van voor 2000 kan het gebruik van E10 problemen veroorzaken. Kunststoffen en metalen (of aluminium) kunnen aangetast worden door het hogere % ethanol in E10.

© 2018 Berkman Energie Service BV | KvK: 24126900 | BTW: NL0098.48.836.B01 - Algemene Voorwaarden - Tankpas Voorwaarden - Privacy Statement